İnternetten alışveriş yapanların yolu mutlaka Alibaba ve Aliexpress’e düşmüştür. Sık sık yüksek kar marjları ve yaptığı çılgın indirim günleriyle gündeme gelen Çinli elektronik ticaret şirketi Alibaba, bu seferde farklı bir şekilde gündemde.
Alibaba yöneticileri, taklit mallarla mücadele için dünyanın en büyük 20 markasıyla bir araya gelerek, bir ittifak kuracaklarını açıklayarak dikkatleri üzerine çekmeyi başardı.
İttifaka katılan şirketler ise oldukça dikkat çekici. Louis Vuitton ve Swarovski gibi lüks tüketimde başı çeken firmaların yanı sıra ittifakta pek çok teknoloji devide yerini almış durumda. Huawei, Samsung ve Canon gibi kendi alanlarında lider teknoloji firmaları Alibaba’nın taklit mallarla mücadele için organize ettiği ittifaka katılmış bulunuyor.
‘Big Data Emrinizde!’
CNBC’de yer alan habere göre, Alibaba bu 20 marka ile ittifak kurarak onlara elindeki bilgileri kullanma imkanı sağlayacak. İnternet devlerinden biri olan Alibaba, bu firmalara kendi firmasının topladığı tüm bilgileri yani bir diğer adıyla big data dünyasının parçası olan tüm bilgileri kullanma imkanı sağlayacak. Ayrıca ittifak halindeki markalara Alibaba’nın Çin devlet kurumlarıyla olan ilişkilerinden yararlanma fırsatı elde edecek.
Alibaba yetkilileri konuyla ilgili yaptıkları açıklamada bu mücadelede pek çok kaynağa erişim sağlayabilecek desteğe sahip olduklarını vurguladı.
‘Karakollar dahil tüm yerel düzenleyiciler ve denetim kurumları ile mutabakat zaptı imzaladı.’
Firma yetkilileri verdikleri bu mücadeleye destek vermek isteyen her firmaya da kapılarının açık olduğunu vurguluyor.
‘Alibaba, dünyanın ilk ‘Sahteciliğe Karşı Big Data İttifakı” nı yaratmada markaları ve diğer organizasyonları davet ediyor. Sağlam veri toplama yeteneklerimiz sayesinde sahtekarlıkla mücadelemizde kurduğumuz ittifakla birlikte , sahteciliğin tespitinde dijital dönüşümü hızlandıracağından eminiz.’
Mücadelenin Geçmişi
Aslında bu firmanın taklit mallarla olan mücadeledeki ilk adımı değil bu ittifak. 2005 ve 2016 yılları arasında Alibaba, Çin yönetimine elindeki bilgilere ulaşma imkanını sağlamıştı. Hükümetin bu veriler ışığında yaptığı operasyonlarda 675 işletme kapatılmıştı. Geçtiğimiz Ağustos ayına gelindiğinde ise kapanan dükkan sayısı 180.000’i buldu.
Aynı zamanda Alibaba, 4 Ocak 2017’de ilk kez Swarovski saatlerinin taklidini satan 2 üreticiye karşı ‘sözleşmenin ihlali ve imaja zarardan dolayı’, 1.4 milyon yuan tazminat talebiyle dava açtı.
E-ticaret devinin bu mücadelesi bazı iş adamlarını ise oldukça rahatsız ediyor. ABD Ticaret Bakanlığı, geçtiğimiz aralık ayında, Alibaba’nın açtığı internet mağazası ‘Taobao’yu ‘ABD’li işadamlarının fikri mülkiyet haklarını ciddi biçimde ihlal eden’ kurumlar listesine dahil etti. Alibaba haklarında verilen bu kararın tamamen siyasi bir karar olduğunu vurguluyor.