Gerilla kelimesinin çatışma, silah, savaş gibi olumsuz çağrışımları olduğu muhakkak. Gerilla pazarlama dendiğinde ise pek çok kişinin bir şey anlamaması normal kabul edilebilir.
Hemen söyleyelim gerilla pazarlama, içinde silah ve kan barındıran bir pazarlama yöntemi değil. Klasik pazarlama yöntemlerinin dışında taktikleri bünyesinde barından gerilla pazarlama, geniş insan kitlelerine ulaşmak için etkili bir pazarlama yöntemi.
Örneklerle açıkladığımız zaman meseleyi daha iyi anlayacaksınız. Buyrun başlayalım o halde.
Gerilla Pazarlama Nedir?
Gerilla pazarlama dendiğinde gerilla ifadesi nedeniyle çatışma, savaş gibi kavramlar gelebilir aklınıza. Savaş bağlamında gerilla kavramını ele alırsak “sürpriz” kavramına değinmek zorunda kalırız.
Pusu, sabotaj, gizli saldırı gibi yöntemler klasik orduların değil, az sayıdaki gerilla gruplarının yaptığı şeylerdir.
Pazarlama açısından mesele baktığımızda gerilla pazarlama, sürpriz ve beklenmediklik üzerine kuruludur. Hiç beklenmedik bir anda insanların dikkatini çekmeyi başaran alışılmışın dışındaki pazarlama tekniklerine gerilla pazarlama adı verilir.
Gerilla pazarlama ifadesinin 1980’lerin başında yazar Jay Conrad Levinson ortaya atmış ve gerilla taktiklerin iş hayatında nasıl uygulandığını ele alan pek çok kitap yazmıştır. Elbette o dönemler pazarlama teknikleri bugünkünden çok farklıydı, internet yoktu. Ancak bugün dijital ortamda da gerilla pazarlama taktiklerinden istifade etmek gayet mümkün.
Gerilla Pazarlama Bütçe Dostudur
Gerilla pazarlamanın en önemli özelliklerinden biri düşük maliyetli olmasıdır. Burada yatırım yapılan şey kampanyanın büyüklüğü ve farklı mecralarda yayınlanması değil; fikrin yaratıcı ve etkili olmasıdır.
Söz gelimi mevcut bir içeriğiniz üzerinde düzenlemeler yaparak bu içeriğe farklı bir boyut kazandırmak, bir şirketin yıllık raporunu parçalara ayırıp blog yazısı haline getirmek birer gerilla pazarlama taktiğidir. Diğer bir ifadeyle gerilla pazarlamada para değil, fikir ön plandadır.
Gerilla Pazarlama Türleri
Gerilla pazarlama tek başına bile “niş” bir yöntem gibi gözükse de aslında onun da alt türleri vardır.
Dış Mekan Gerilla Pazarlama: Örneğin şehrin merkezindeki 150 yıllık bir heykelin üzerine pankart asmak, sokağa sanat eseri yerleştirme gibi şeyler.
İç Mekan Gerilla Pazarlama: Dış ortam gerilla pazarlamaya benzer şekilde, iç ortamlara, kafelere, tren istasyonlarına, metrolara, mağazalara bir markanın ya da derneğin, oluşumun sticker’larını yapıştırmak gibi düşünebilirsiniz.
Etkinlik Bazlı Gerilla Pazarlama: Hani bazen sokağın ortasında bir grup insan birer birer enstrüman çalmaya başlar ve sonrasında tüm grup güzel bir konser verir. Youtube’da bu tür “prank”lardan bolca görebilirsiniz. Bu da temel olarak bir gerilla pazarlama yöntemidir. Sokakta ya da bir alışveriş merkezinde bir etkinlik, konser, gösteri aracılığıyla bir markanın reklamını yapmak olarak düşünülebilir.
İlham Alabileceğiniz Gerilla Pazarlama Örnekleri
1. Grammy Ödülleri
Yılın en iyi albümü adayların tanıtmak için Grammy komitesi, aday posterlerinin bir anda canlı hale gelmesini temel alan viral bir içerik oluşturmuş durumda.
Billboard reklamından oldukça farklı bir yönten bu, zira billboard’ın yanından geçerken onun sizi takip etmesini, posterdeki kişinin hareket etmesini beklemezsiniz.
Tabii böyle bir prodüksiyonun ucuz yollu olmadığını kabul etmek gerekir.
Buradan çıkarılabilecek bir şey varsa o da hedef müşteri kitlenizin her gün geçtiği sokaklarda onların hiç de beklemeyeceği bir tarzda pazarlama yapmaktır.
2. Frontline
Sanki köpeğin üstünde bir sürü sinek var gibi görünüyor, değil mi?
Ancak ne gerçek bir köpek var ne de sinekler. Yere serilmiş devasa bir köpek fotoğrafı üstünde yürüyen insanlar görüyoruz.
Frontline’ın köpek ürünleri satan bir marka olduğunu da söylersek bu pazarlama kampanyasının ne denli etkili olduğunu siz de anlarsınız. Bir alışveriş merkezinin merkezi bir noktasında, yere kocaman bir köpek fotoğrafı sermek ve AVM’nin üst katındaki insanların köpeğin üzerine üşüşen sinekleri görmesini sağlamak, onlara bu tuhaf durumun fotoğrafını çektirmek, markanın bilinirliği bakımından son derece olmuştur.
Geleneksel pazarlama yöntemlerinden farklı olan bu kampanyada sadece belli bir mesaj verilmekle kalınmıyor, ayrıca insanların da reklam görseliyle etkileşime girmesi sağlanıyor. Böylece insanların zihninde kalıcı bir yer edinme konusunda daha başarılı oluyor Frontline.
Bu bağlamda pazarlama kampanyanızda insan etkileşimini nasıl sağlayabileceğinizi düşünebilirsiniz. Yani sizin direkt müşteriniz olmayan kişileri de kampanyanıza dahil edebilirsiniz.
3. UNICEF
Şişe su satın alarak daha iyi kalitede su içtiğimizi düşünüyoruz ancak her su aldığımızda plastik bir atık üretiyoruz. Bu hiç iyi bir şey değil!
UNICEF de bu konuya yönelik bir kampanya düzenlemiş durumda. Şişe suların kirli suyla doldurulduğunda neler olduğunu düşünmeyi sağlayan bu video, dünyanın pek çok yerine temiz içme suyuna erişimin olmadığını mesajını çarpıcı bir şekilde iletiyor.
Şişelenmiş suya para harcamak yerine, UNICEF insanların yoğun yaşadığı ortamlara temiz içme suyu kaynakları yerleştirilmesini, insanların sürekli şişe su almak yerine bu suyu kendi şişelerine doldurmalarını öneriyor.
Yani kar amacı gütmeyen dernek ve vakıflar da gerilla pazarlama yöntemlerinden istifade edebilir. Videoda gösterilen alternatif senaryo pek iç açıcı olmayabilir ancak milyonlarca insanın her gün yaşadığı bir realite olması nedeniyle daha etkili bir hal alıyor.
4. GoldToe
Sizce bir iç giyim markası ürünlerini alışılmış yöntemlerin dışında nasıl tanıtıp pazarlayabilir?
Tabii ki devasa bir boğa heykeline iç çamaşırı giydirerek!
İç çamaşırı markası GoldToe yeni kreasyonunu tanıtmak için New York’taki pek çok heykele iç çamaşırı giydirdi!
Birçok kişi de bu komik heykellerin fotoğrafını çekti, Goldtoe web sitesine ve sosyal medya hesaplarına baktı.
Yani şu aslında tüm olay: Bu yöntemi uygulamak için gece gündüz yaratıcı fikir geliştirmek gerekmiyor. Bazen aklınıza gelen en abuk fikir bile gayet başarılı ve etkili olabilir.
5. Greene King
Arkadaşlarınızla akşam iş çıkışı bir yere gitmek istediğinizde iki alternatifiniz vardır genelde:
- Birlikte yemek yemek
- Birlikte içmek
Hem butik bira markası hem bir pub olan Greene King, çevresindeki diğer bar ve pub’ların kurumsal şirketler tarafından satın alınmasına karşın yerel ve butik işletmelerin ne kadar önemli olduğunu anlatmak için bir gerilla pazarlama taktiği uyguluyor.
Yukarıdaki videoda Greene King müşterilerine mikrofon uzatılıyor ve bu kişiler kendi hayatlarında Greene King’in ne kadar önemli ve özel bir yere sahip olduğunu ifade ediyor.
Markanın Youtube kanalında yayınlanan video, bu tür yerel buluşma noktaları olmadan insanların böylesine güzel anılar biriktirmesinin nasıl mümkün olacağını soruyor bir anlamda.
Yani uygulayabileceğiniz taktiklerinden biri de insanları duygulandırmaktır. İnsanların duygularına nasıl hitap edebileceğinizi düşünün ve bizzat hedef müşteri kitlenize yer verin kampanyalarınızda. Bu sayede müşteri sadakatini de maksimize edebilirsiniz.
Sonuç
Bu yazıyı yazarken hep şirket ve son tüketici arasında kampanyalar yapıldığını gördük. B2B (business to business) ya da diğer bir ifadeyle şirketler arası iş hayatında gerilla pazarlama yöntemlerine denk gelemedik. Galiba şirketler, gerçek kişilere yönelik gerilla taktikler uygulayabiliyorken, tüzel kişilere (yani şirketlere) yönelik pazarlama girişimlerinde daha klasik ve geleneksel pazarlama yöntemlerini tercih ediyorlar.
Umuyoruz, bu taktikler küçük bir işletme sahibi olarak sizin de kafanızda bazı ampullerin yanmasını sağlamıştır. Gerilla pazarlama kampanyası yapacağınız zaman insanların yoğun olarak bulunduğu ortamları hedefleyin ve bu ortamlara mesajınızı fark edilmemesi imkansız bir şekilde yerleştirin. İnsanları rahatsız etmek yerine onların da bu kampanyanın bir parçası olmalarını sağlayın.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Ankara Dijital Pazarlama Ajansları: Hizmetleri, Referansları ve Ajans Künyesi