Geri dönüşüm alışkanlığı her geçen gün günlük hayatlarımızda daha fazla yer almaya başladı. Gittikçe yaygınlaşan ve farklı alanlarda kendini gösteren geri dönüşüm alışkanlıkları ve eylemlerine en son katkı ise İsveç’ten geldi. Geri dönüştürecek çöpü kalmayan İsveç’te, oldukça çevre dostu üretim politikalarıyla bilinen spor giyim markası Houdini, giysilerinin doğallığını kanıtlamak için onları birer yemeğe dönüştürdü.
Peki bir spor taytı nasıl yenilenebilir bir yemeğe dönüştü?
Doğa Dostu Houdini Firması
Bir İsveç markası olan Houdini, kendini sürdürülebilir bir marka olarak tanımlıyor. Eskimiş giysilerinizi Houdini mağazalarına geri iade edip, tamir ettirebiliyorsunuz. Üretim sürecinde de çevre dostu politikalar izleyen marka, imza attığı yeni bir projeyle geri dönüşüm anlayışını bir “ileri” seviyeye taşıma kararı aldı.
İleri Geri Dönüşüm Nedir?
İleri geri dönüşüm kavramı henüz kendine yeni yeni gündemde yer bulan bir kavram. İleri dönüşüm atılacak durumda olan ürünlerden yeni ve çevreye duyarlı eşyalar elde edilmesini sağlayan bir sürdürülebilirlik kavramı. Evde eski,kırılmış bir eşyanızdan yaptığınız yeni bir eşya veya eski bir elbisenizden elde ettiğiniz yeni eteğiniz tam olarak ileri dönüşüm kavramına karşılık geliyor. Üstelik bu yaptığınızla sadece kendiniz için kullanışlı bir eşya veya ürün ortaya çıkarmakla kalmayıp, aynı zamanda çevreye verilen zararın azaltılmasına da katkı sağlıyorsunuz.
İşte Houdini firması da kendine “ileri dönüşüm” kavramını motto edinmiş bir firma. 7 yıldır bu alanda çalışmalar sürdüren firma giysilerini sadece biyoçözünür maddeler kullanarak üretiyor. Bu giysiler kullanıldıktan sonra kompost kutularına yerleştirilip, doğada çözünmesi sağlanabiliyor. Doğada 6 ayda çözünebilen bu giysiler daha sonra siyah altın olarak tabir edilen kompost ile sebze ve baharatların yetişmesine yardımcı olabiliyor.
Böyle bir işlem sonucu yetiştirilen meyve ve sebzeler hiç yenir mi yahu? demeyin. Dünyanın en ünlü şeflerinden biri olan Sebestian Thureson bu sebze ve baharatları kullanarak ortaya oldukça lezzetli ve zengin bir menü çıkarmış. Spor giysilerden üretilen bu yemekler dünyada bir ilk olmayı başardı bile.
Yaptıkları doğa dostu işlerle dikkatleri üzerlerine çeken Houdini firmasının CEO’su Eva Karlsson yaptıkları işlere bakış açılarının ilk günden beri aynı olduğunu vurguluyor. Spor yapan insanların doğa ile olan ilişkisini güçlendirdikleri belirten Karlsson ürünlerinin bu amaca doğrudan hizmet ettiğini de belirtiyor. Bu onlar için bir döngüyü temsil ediyor.
Bu Döngünün Alametifarikası Nedir?
Karlsson’un üzerine basa basa vurguladığı döngü aslında ekonomik bir anlam içeriyor. Döngüsel ekonomide üretime giren her bir hammadde doğaya olan etkisi en aza indirilecek şekilde tekrar kullanılır. Bu da aslında doğadan alınanın doğaya yeniden hizmet edecek şekilde geri iade edilmesi anlamına geliyor. Ünlü spor markası da doğal kaynakları kullanarak ürettiği kıyafetleri, kompost haline getirerek yeniden doğaya geri iade ediyor. Bu da Houdini’nin döngüsel ekonominin gerekliliği olan döngüyü tamamladığı anlamına geliyor.