Amazon 2017 yılına geliştirdiğini açıkladığı yeni bir teknolojiyle bomba gibi girdi. Dünyanın en büyük teknoloji şirketlerinden biri olan Amazon geliştirdiği yeni teknoloji sayesinde havadan alışverişi mümkün kılıyor, drone teknolojisini e-ticaret teknolojisiyle bir araya getiriyor.
Zeplinler, Dronelar ve Yeni Bir Alışveriş Kültürü
Business Insider’da yer alan habere göre, Amazon firması bir çeşit zeplin teknolojisi için patent başvurusunda bulundu. E-ticaret için bir devrim olarak değerlendirilen bu yeni proje uçan bir zeplin formundaki bir hava ikmal merkezi (AFC) ve bu ikmal merkezinden dağıtım yapacak olan drone’ları kapsıyor.
Projenin ilk adımında ihtiyaç tespiti yer alıyor. Seçilen bölgede hangi ürünlere talebin artabileceği belirleniyor. Ardından bölgeye talebin artacağı ürünlerin yer aldığı bir AFC gönderiliyor. Projeyi şu şekilde örneklendirmek mümkün:
‘Bir stadyumda büyük bir maç olacağını düşünün. Amazon geçmiş verilerine bakarak bu bölgede forma, şapka, atkı ve yiyecek içecek satışlarının artacağını tahmin ediyor ve bu bölgeye bu eşyalarla dolu bir AFC gönderiyor. Kullanıcılar Amazon’dan bu ürünlerin siparişini verdikçe AFC drone’lar göndererek bu kullanıcılara ürünlerini gönderecek. Bu zeplin aynı zamanda bölgeye ve maça uygun reklam da gösteriyor olacak.’
Bakkal Çıraklarından Drone’lara
Amazon’un drone teknolojisini teslimat amaçlı kullanma yolundaki girişimleri yeni bir gündem konusu değil. Hatta geçtiğimiz haftalarda İngiltere’de gerçekleştirilen bir teslimat dronelar tarafından yapılmıştı. Tam 13 dakikada gerçekleşen teslimat droneların ilk profesyonel teslimat işi olarak biliniyor. Cambridge şehrinde verilen sipariş içinde bir adet Amazon Fire Tv ve bir paket patlamış mısır bulunuyordu.
Bir çeşit test sürüşü olarak düşünülebilecek bu olayın, Amazon’un patent başvurusunda bulunduğu AFC teknolojisinin ilk adımı olarak görmek mümkün.
Amazon uzun süredir depo otomasyonu ve paketleme süreçlerinde kullandığı teknolojilerle pek çok rakibinin ötesinde bir konumda bulunuyor. Attığı her yenilikçi adımla rakipleri ile arasındaki mesafeyi daha da arttıran Amazon’un bu yeni teknolojisinin şimdi de sektörde büyük bir yankı uyandırdığını söylemek mümkün.
Başarısının Sırrı Ne?
Apple, Google gibi büyük firmaların çok ötesinde konumlanmış olan Amazon’un başarısının sırrı en çok merak edilen konulardan biri. Ünlü teknoloji yazarı Eric Ries bu başarıyı iki anahtar özelliğe bağlıyor; sonuç odaklı ve esnek.
Amazon’u farklı kılan bu iki özellik onun inovatif projelerinin diğerlerinden çok daha ötede yer almasına yardımcı oluyor. Kullanıcıların karşılaştığı sorunları- önem ayırmaksızın- kendi beyin fırtınasının merkezine oturtan Amazon diğer firmalara göre daha neden-sonuç odaklı inovasyonlar geliştiriyor. Aynı zamanda ortaya çıkan fikirleri de oldukça hızlı bir şekilde uygulamaya koyan ve prototipler oluşturma noktasında oldukça destekleyici bir politikaya sahip firma. Projenin prototip kararı verildiği anda, hızlıca Amazon’un kurucusu Jeff Bezos tarafından iki pizza ile doyabilecek bir çalışma ekibi kuruluyor ve hemen test aşamasına geçiliyor. Test aşaması olumlu sonuçlandığı takdirde daha büyük bütçeler devreye giriyor ve fikir üzerine daha geniş bir çerçeve içerisinde çalışılmaya başlanıyor.
Google gibi firmaları bu yarışta geri plana atan ise çözümlerin kullanıcı deneyimlerinden daha bağımsız bir şekilde yürüyor olması. Yani Amazon’un aksine sorun çözümüne fazla odaklanılıyor olması, müşterinin ihtiyaçlarının ikinci plana atıldığı ve en başından büyük bütçeli projelerin devreye sokulduğu programlar verimsiz sonuçlar doğuruyor.
2017’nin ilerleyen günlerinde Amazon’un bu yeni teknolojiyle ilgili daha fazla detay paylaşmasını heyecanla bekliyor olacağız.