Starbucks yıllardır farkında olduğumuz ve farkında olmadığımız onlarca farklı pazarlama taktiğinin hem mucidi, hem de uygulayıcısı. Kendimizi daha özel hissetmemizi sağlayan karton bardakların üzerine isimlerimizin yazılması bu taktiklerden sadece biri.
Starbucks’ın Gizli Reklamı
Bu karton bardaklara yazılan isimlerle ilgili, eminim hepimiz ortak bir deneyimi de paylaşmışızdır; ismimizin yanlış yazılması…
Belki çalışmak, belki bir kahve molası için uğradığınızın Starbucks’da çalışana isminizi söylemenize ve isminiz kolay anlaşılabilir olmasına rağmen pek çok kez isminizin yanlış yazıldığını farketmişsiniz.
Kimi zaman gürültüden, kimi zaman kalabalıktan, kimi zamansa sipariş yoğunluğunda olduğunu düşündüğünüz bu hatanın aslında bir pazarlama taktiği olduğunu söylesek, ne düşünürdünüz? Baristaların espri anlayışından bağımsız bir şekilde gerçekleşen bu eylem aslında Starbucks’ın uyguladığı değişik pazarlama taktiklerinden sadece biri.
Bu iddaayı ilk kim ortaya attı? sorusuna cevap vermek mümkün olmasa da bu konuyla ilgili geliştirilmiş farklı teoriler var. Bunlardan en güçlü olanı ve Today’de yer alan habere konu olanını sizlerle paylaşıyoruz.
Dünyanın en büyük kahve zinciri olan Starbucks bu ünvanı hak edebilmek için onlarca farklı pazarlama ve satış tekniğini başvuruyor. İsminizi yanlış yazmaları bu tekniklerden biri. İsminizi doğru yazdıklarında işin hiç ilgi çekici ve konuşmaya değer bir yanı olmuyor. Sakince kahvenizi alıp içmeye başlıyorsunuz. Ancak yanlış ve komik bir şekilde yazılan bir isimle karşılaştığınızda işler değişiyor. Bunun hakkında espriler yapmaya, arkadaşlarınıza anlatmaya, hatta fotoğrafını çekip Facebook, Instagram, Twitter gibi farklı sosyal ağ platformlarında paylaşmaya başlıyorsunuz. Bardağıyla birlikte tuhaf ve eğlenceli snapler atanlar bile oluyor.
Hangi platformda, nasıl bir şekilde olursa olsun paylaşımınız Starbucks için büyük bir görünürlülük ve tanıtım imkanına dönüşüyor.Siz yanlış yazılmış ve ya bir espri konusu haline gelmiş isimlerinizin yazılı olduğu bardak fotoğrafları paylaşırken bize göz kırpan yemyeşil bir Starbucks logosunu da karşımıza çıkarıyorsunuz.
Alın size bedava yapılmış, oldukça samimi bir Starbucks reklamı.
Starbucks’dan Henüz İtiraf Yok
Şu an için dilden dile dolaşan ve resmi olarak firma tarafından kabul edilmemiş olan bu teorinin kulağa oldukça mantıklı geldiğini inkar edemeyiz.
Cosmopolitan dergisine konuşan bir Starbucks baristasının verdiği röportaj bu teorinin gerçek olduğuna dair izler taşıyor.
Kendisine yanlış yazılan müşteri isimleriyle ilgili bir talimat verilip verilmediğine dair sorulan soruya verdiği cevap oldukça çarpıcı.
‘Herkesin bunu yapıp yapmadığını bilmiyorum. Ama yöneticime bu durumu sorduğumda pek çok Starbucks çalışanın bunu bir pazarlama aracı olarak kullandığını kabul etti. Kimse doğru yazılmış isminin olduğu bir bardağın fotoğrafını sosyal medyada paylaşmaz. Ben genelde eğlenceli birşeyler yapmak için isimleri yanlış yazardım. Ancak şimdi anlıyorum ki bu aslın insanların birşeyleri pazarlamak için kullandığı bir yöntemmiş.’
Anlayacağız uzun yıllardır büyük kahve zincirinin pazarlama tuzağınının birer kurbanıyız.