Emojilerin hayatın her alanında iletişim için aktif bir aktör olarak yer aldığı artık kabul edilen bir gerçek. Emojiler sadece mesajlaşırken kullandığımız güldürü ögeleri değiller. Emojileri, iş dünyasının kalbinde bulunan reklamcılar da aktif olarak kullanıyorlar. Pazarlama stratejisi olarak kullanılan emojiler sektörde kalıcı olacak gibi gözüküyor. Theguardian’nın haberine göre Londra’da bir reklam şirketi emoji uzmanı istihdam etmek için arayışlara başladı. Bu da gösteriyor ki, emoji uzmanlığı olarak emojilerin iletişimdeki yerini sağlamlaştırıp profesyonel hale getirecek.
Emoji Uzmanlığı Nedir?
Emoji uzmanından beklenen, bir çevirmen gibi kullanılan emojilerin anlamlarını şirkete aktarması. Müşterilerin kullandığı ya da reklamlarda kullanılacak emojilerin tek anlamlı olmadığı açık. Emojileri doğru anlayıp kullanmak da gördüğünüz üzere emoji uzmanlığı gibi profesyonel bir işe dönüşüyor. Bu reklam şirketinde, gülen suratlardan yiyecek emojilerine kadar hepsi emoji uzmanına emanet.
Emoji uzmanlığı ilk bakışta kolay bir iş gibi gözükse de emojilere biraz yakından baktığımızda durumun böyle olmadığı anlaşılıyor. Emojiler kullanılan kültüre, konuşulan dile göre anlam farklılıkları barındırıyorlar. Tüm bu büyük farklılıklar bir yana emojiler aslında her kullanıcının onları kullandığı yere göre farklı anlama gelebiliyor. Aşağıdaki emoji kombinasyonu size ne ifade ediyor? Hepimiz emojileri aynı anlamda mı kullanıyoruz?
🕵️♀️🕵️♀️🕵️♀️: “Gözüm üstünde”, “takibim altındasın”, “ensendeyim”, “attığın her adımı biliyorum”
Emoji uzmanından, kullanılan içerikleri İngilizce’den emojilerin kullanıldığı başka bir formata çevirmesi bekleniyor. Şirket, emojileri küresel bir kültür olarak değerlendirip, bu kültürel iletişimin profesyonel olarak parçası olmaya kararlı gözüküyor.
Emoji uzmanının bir başka muhtemel görevi de aylık olarak kullanılan emojilerin raporlamasını yapmak. Yani hangi emojiler daha çok kullanılıyor, kullanılan emojiler neye göre değişiklik gösteriyor ya da anlam değişikliği yaşıyorlar mı?
Emoji Uzmanının Nitelikleri Neler Olmalı?
Peki emoji uzmanı olmak için hangi niteliklere sahip olmak gerekiyor? Öncelikli olarak bir emoji uzmanının emojilerle içli dışlı olması çok önemli. Çünkü çok hızlı değişen bu kültürü anlamanın tek yolu o kültürün parçası olmak. Bunun dışında sosyal medyayı aktif kullanmak ve meraklı olmak şirketin emoji uzmanında aradığı özellikler arasında bulunuyor.
Şirketin emojilerle bu kadar yakından ilgilenmesinin altında aslında onların yazılı iletişimde çok sık kullanılmaya başlanması yatıyor. Mesajların delil olarak kabul gördüğü ve yorumların çok kritik olduğu günümüz dünyasında, kullanılan emojilerin de yorumlanmasının gerekli olduğu zamanlar çok uzak değil. Düz bir mesajla emojilerin kullanıldığı bir metni karşılaştırdığımızda emojili metnin yorumlanmasının çok daha zor olacağını söyleyen şirket yetkilileri, emojileri yorumlamanın gelecekte çok önemli olacağını belirtiyorlar.
Reklamlarda, tepki gösterirken ya da alıştığımız için kullanılan emojiler aslında insanlar tarafından inşa edilen en bilinçli iletişim aktörü olarak değerlendirilebilir. Bu yeni aktör, aktif olarak 2010’lu yıllarda hayatımıza girdi ve iletişimde hala inşası devam eden bilinçli bir iletişim aktörü oldu. Emojilerin küresel bir iletişim kültürünün parçası olduğu inkar edilemez bir gerçek. Hal bu kadar ciddiyken emojilerle ilgilenecek, onları yorumlayacak uzman ve çevirmenlerin ortaya çıkışı doğal olarak değerlendirilebilir.
Türkiye’de de önemli şirketlerin pazarlama stratejilerinde emojileri kullanmaya başladığını göz önüne alırsak ülkemizde de emoji uzmanları ya da emoji çevirmenlerinin boy göstermesi çok uzak görünmüyor. Peki siz iletişimde yeni bir aktör olarak emojileri nasıl değerlendiriyorsunuz? Emoji uzmanlığı gibi bir iş alanı oluşmaya başlamasını ve emojilerin iletişimde giderek önemi artan bir aktör olmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?