Kickstarter başta olmak üzere kitlesel fonlama (crowdfunding) siteleri modern çağın en önemli dayanışma platformlarıdır desek abartmış olmayız. “Kitlesel fonlama ne? Kickstarter da ne?” diyenler için hemen açıklayalım. Kafanızda bir oyun projesi, senaryo fikri, bir ürün prototipi var diyelim. Ya da bir New York’ta bir sanat okuluna başvurmak için 20.000 dolara ihtiyacınız var… İşte Kickstarter, Indiegogo gibi sitelerde bu fikirlerinizi insanlara anlatıyorsunuz ve insanlardan size maddi olarak destek çıkmalarını rica ediyorsunuz. Fikriniz ne kadar sıkıya, senaryonuz insanları ne kadar tatmin ederse o kadar çok destek alma şansınız oluyor bu platformlarda.
Yani Kickstarter’da ne kadar başarılı bir kampanya yürütürseniz o kadar çok destek alma şansınız var demektir. Peki ama iyi bir Kickstarter projesi nasıl olmalı? İnsanlar neden size durduk yere size para versin ki? Şimdi size iyi bir kitlesel fonlama (ya da Kickstarter, Indiegogo vs.) projesinin nasıl olması gerektiğini anlatacağız:
Ön bilgi: Nasıl kağıt mendilin adı bir marka olan Selpak ile özdeşleşmişse, kitlesel fonlama (crowdfunding) olayı da Kickstarter ile özdeşleşmiş durumda. ?
1. Ne yaptığınızı ve kim olduğunuzu göstermelisiniz.
Birçok Kickstarter kampanyası başarısız olur, çünkü yapmayı düşündükleri projeyi insanlara doğru düzgün aktaramazlar. Bu nedenle sosyal medyada aktif olmanız gerekir. Facebook, Twitter, Youtube, Vimeo, Flickr, Github gibi sitelerde projenizle ilgili bilgiler yer almalı.
Projenizin detaylarını anlatan bir web siteniz olmalı. Yani deyim yerindeyse yeriniz yurdunuz belli olmalı ki insanlar size güvenebilsin ve size yardım etsinler.
Kimse tanımadığı birine, anlamadığı bir projeye para vermez. Google’da isminizi yazdıklarında insanların sizi tanıyacak kadar materyale ulaşması şart.
2. Hedef kitlenizi iyi belirmelisiniz.
Kickstarter gibi birçok kitlesel fonlama sitesi var. Hangi sitenin hangi alanda daha avantajlı olduğunu iyi araştırmanız lazım. Eğer bir müzik albümü çıkarmak istiyorsanız müzik alanında fonlama yapılan bir siteyi tercih etmelisiniz. Toplumsal duyarlılık konusunda bir projeniz varsa Razoo veya RocketHub size göre olabilir. Kitlesel fonlama ile Kickstarter kelimeleri eş anlamlı olarak kullanılıyor, ancak Kickstarter özellikle teknoloji ve sinema alanında daha ön planda olan bir site. Ayrıca bazı sitelere üye olmak ve kampanya başlatmak için ABD vatandaşı olmak gerekebiliyor. Sitenin şartnamesini iyi okumanız son derece önemli bu yüzden.
3. Hikayenizi iyi anlatabilmelisiniz.
İster inanın ister inanmayın, kitlesel fonlama meselesi internetten daha eski. 19. yüzyılda Pulitzer ödüllerinin kurucusu gazeteci Joseph Pulitzer altı ay içinde 100.000 dolar topladı. Amacı da New York’taki Özgürlük Anıtı’nın kaldırımlarını restore etmekti. Toplamda 125.000 kişi bu projeye destek verdi. Neden? Çünkü insanlar Pulitzer’in amacına inandılar, onun hikayesini benimsediler. Hedefinizi ve hikayenizi iyi anlatabilmeli, amiyane tabirle “malı satabilmelisiniz.”
4. Mutlaka video yüklemelisiniz.
Hikaye anlatmak için videodan iyi bir araç olabilir mi? Kitlesel fonlama projeleri için video olmazsa olmazdır. Videosu olan projelerin %50’si başarılı olurken, videosu olmayan projelerin sadece %30’u başarılı olmaktadır.
Hazırlayacağınız videoda kim olduğunuzu, hikayenizi, destek verenlerin proje gerçekleştiğinde elde edecekleri avantajları, paranın nasıl ve ne şekilde harcanağını anlatmalı ve herkese peşinen şükranlarınızı sunmalısınız.
Gerekirse video konusunda profesyonel yardım almalısınız. Tabii videonun İngilizce olması Türkiye dışından da destek almanızı sağlayabilir. Dilerseniz hem Türkçe hem de İngilizce video hazırlayabilirsiniz. Daha çok kişiye ulaşabilirsiniz bu sayede.
5. İnsanlara bir şeyler sunmalısınız.
Proje gerçekleştiği takdirde size maddi yardım sağlayan kişilere bir şeyler sunmanız gerekir. Yani size 100 dolar veren bir kişiye, çok cüzi de olsa bir geri dönüş yapmanız lazım.
Diyelim ki çekeceğiniz film için size destek olan kişilere:
- Filmin galası için çift kişilik bilet
- Film jeneriğinde destekçilerin adının yazması
- İmzalı DVD
- Filmdeki aktörlerle öğle yemeği
vs. gibi şeyler sunabilirsiniz.
6. İlk adımı yakın çevrenize attırmalısınız.
İnsan psikolojisinden faydalanmayı bilmeniz gerek. Önce ailenizden ve arkadaş çevrenizden birileri destek olursa, tanımadığınız kişiler de size destek olmak için cesaretlenir. İlk adımı atan yakın çevreniz olmalı yani.
7. Kickstarter kampanyanızın reklamını yapmalısınız.
Yani şu: Kickstarter’da bir kampanya başlattığınız zaman bunu olabildiğince çok kişiye duyurmalısınız. Facebook, Reddit, Ekşi Sözlük, Twitter gibi sitelerde kampanyanızı anlatmalısınız. Eğer projeniz çok ilginçse yerel ya da ulusal medya da ilgi gösterebilir.
Ancak kritik bir husus var. Projenize belli bir destek almadan önce sosyal medyada duyurmayın. İnsanlar 2 dolar destek alan bir proje yerine 293 dolar destek alan bir projeye destek vermeye daha eğilimli olurlar çünkü.
Şimdi son günlerin en trend kitlesel fonlama projelerine göz atarak okuduğunuz bilgileri pekiştirebilirsiniz.