in

Küçük İşletmeler İçin Etkili Pazarlama Teknikleri

Bir işletmenin başarılı olabilmesi, pazardan pay alabilmesi, satışları artırabilmesi için pazarlamaya önem vermesi şarttır. Bu noktada pek çok pazarlama tekniği bulunur ve doğru pazarlama teknikleri sayesinde işletme arzu ettiği noktaya ulaşabilir.

Pazarlama stratejileri bir şirketin temel değerlerini müşterilerine anlatmasına yardımcı olur. Mesela Apple çeşitli mecralarda yayınladığı reklamlar sayesinde insanların gözünde şıklığın, tasarımın ve teknolojinin öncüsü konumuna yükselmiş bir markadır.

Bu başarıda Apple’ın kullandığı pazarlama teknikleri çok büyük pay sahibidir.

Biz de bu yazıda daha önce duymadığınız, duysanız bile detaylarını bilmediğiniz farklı ve faydalı pazarlama tekniklerinden söz edeceğiz.

1. Lokasyon Pazarlama

Trafikte giderken bir AVM’nin önünden geçersiniz ve bir dakika sonra telefonunuza Boyner’de indirim konulu bir SMS gelir. İşte Boyner sizin AVM’ye yakın olduğunuzu GPS bilgilerinizden öğrenir ve yol yakınken mağazaya uğramanız için size bir neden sunar. Buna proximity marketing adı da verilir.

2. Kıtlık Pazarlaması

Stokta X ürününden kaç adet kaldığı bazı durumlarda çok önemlidir. Zira bu X ürününden bir parti daha getirtme bazı durumlarda zor olabilir. Bu noktada mesela bir e-ticaret siteniz varsa, sattığınız ürünlerden stokta kaç adet kaldığını ürün sayfasında belirtmeniz yararınıza olabilir. Örneğin bir insan sizin sattığınız ceketi çok beğenmiş olabilir ancak satın alma konusunda henüz kararını vermemiştir. Eğer bu kişi stokta bu ceketten 20 adet değil de 2 adet kaldığını görürse, sipariş vermeye çok daha yakın olur.

3. Kulaktan Kulağa Pazarlama

Kulaktan kulağa pazarlama, insanların konuşurken birbirine bir ürün ya da hizmet hakkında bahsetmesi temeli üzerine kuruludur. Bir müşteri sizden satın aldığı bir ürün ya da sunduğunuz müşteri hizmetlerinden çok memnun kaldıysa, bu pozitif deneyimini ailesine ve arkadaşlarına ve hatta sosyal medyadaki takipçilerine duyurur. En eski pazarlama tekniklerinden biri olan kulaktan kulağa pazarlama yine aynı şekilde en etkili tekniklerden biridir. Tabii bu teknikten doyasıya faydalanabilmek için müşterilerinize şahane bir deneyim sunmanız gerekir.

4. Dönemsel Pazarlama

Dönemsel etkinlikler yeni müşteri kazanmak için idealdir. Örneğin dini bayramlar, milli bayramlar, yılbaşı, sevgililer günü, anneler günü pek çok perakendecinin en çok satış yaptığı dönemlerdir. Müşterilerinizin önem verdiği bu tür özel gün ve dönemleri iyi tespit ederek belli bir tema etrafında kampanyalar düzenleyebilirsiniz.

5. Tersine Pazarlama

Tersine pazarlamada şirket müşteriye gideceği yerde, müşteri şirkete ulaşır. Bu genel olarak televizyon reklamı, gazete reklamı ve online reklam ile olur. Geleneksel pazarlama esas olarak satıcının hedef müşteri kitlesine ulaşması üzerine kuruludur. Tersine pazarlamada ise müşterilerin potansiyel satıcılara ulaşması söz konusudur.

Örneğin 2004 yılında Dove bir kampanya başlattı. Dove Real Beauty adlı bu kampanyada ürün satmak yerine kadınların doğal güzelliklerine odaklanıldı. Yani Dove kendi ürünleriyle ilgili hiçbir reklam yapmadı. Buna karşın tam o dönemde şirketin satışları 1 milyar dolar arttı. Sonunda Dove marka imajını bu strateji üzerinden yeniden inşa etti.

6. Veritabanı Pazarlama

Veritabanı pazarlama, doğrudan pazarlama tekniğinin bir alt türüdür. Mevcut ve potansiyel müşterilerin bilgilerine ulaşılarak bu kişilere “kişi özel” mesajlar gönderilir ve ürün/hizmet tanıtımı/reklamı yapılır. Direkt pazarlama ve veritabanı pazarlama arasındaki temel fark veri analizidir. Veritabanı pazarlama istatistiksel yöntemlerden yararlanarak müşteri davranışına yönelik modeller geliştirir ve sonra da bu modelleri müşterilerle iletişime geçmek için kullanır. Sonuç olarak veritabanı pazarlamacıları büyük verilerle uğraşır çünkü müşteriler hakkında çok sayıda dataya sahip olmak daha etkili ve tutarlı modeller geliştirmeyi sağlar.

7. Gerilla Pazarlama

Pazarlama açısından mesele baktığımızda gerilla pazarlama, sürpriz ve beklenmediklik üzerine kuruludur. Hiç beklenmedik bir anda insanların dikkatini çekmeyi başaran alışılmışın dışındaki pazarlama tekniklerine gerilla pazarlama adı verilir.

Gerilla pazarlamanın en önemli özelliklerinden biri düşük maliyetli olmasıdır. Burada yatırım yapılan şey kampanyanın büyüklüğü ve farklı mecralarda yayınlanması değil; fikrin yaratıcı ve etkili olmasıdır.

8. Affiliate Pazarlama

Türkçede bunu “satış ortaklığı” olarak da adlandırabiliriz. Affiliate marketing temel olarak şöyledir:

Amazon’da milyonlarca ürün var. Siz spesifik bir ürün kategorisi seçtiniz. Diyelim ki bluetooth hoparlörleri seçtiniz.

Bluetooth hoparlörler konusunda bir web sitesi açtınız ve bu kategorideki çeşitli ürünleri inceliyorsunuz.

  • 100 Dolar Altı En İyi 5 Bluetooth Hoparlör
  • Su Geçirmez En İyi 10 Bluetooth Hoparlör

Bu ve benzeri türde yazılar kaleme alıyorsunuz ve yazınızda incelediğiniz hoparlörlerin Amazon linkini paylaşıyorsunuız. İnternette alışveriş amacıyla gezinen bir kişi sizin yazınızı okuduktan sonra önerdiğiniz hoparlörü incelemek için sizin web sitenizdeki linke tıklar ve ürünü satın alırsa siz bu işlem neticesinde Amazon’dan komisyon alırsınız.

Yani insanları alışveriş moduna soktuğunuz için, insanların satın alma kararına etki yaptığınız için söz gelimi 120 dolarlık bir hoparlörden 9 dolar komisyon alırsınız.

9. Deneyim Pazarlama

Adından da anlaşılacağı gibi deneyimsel pazarlama (experiential marketing) müşterilere fiziki bir deneyim yaşatmakla ilgilidir.

Geleneksel pazarlama yöntemlerinden oldukça farklı olan deneyimsel pazarlama çift yönlüdür. Marka olarak yarattığınız deneyimi, insanlar bizzat deneyimler.

Deneyim pazarlama sayesinde insanlarla daha özgün ve kalıcı bir bağ kurulur; insanların yaşadığı olumlu tecrübe bir ömür bu kişilerin zihninde yer eder. Bu da yazımızda ele aldığımız kulaktan kulağa pazarlamayı doğurur.

10. Etkinlik Pazarlama

Event marketing olarak da bilinen bu pazarlama türü, deneyimsel pazarlama ile yakından bağlantılıdır.

Müşterilerinizin yoğun olarak katılım gösterdiği etkinlikler, festivaller, şenlikler, konserlerde siz yer alarak insanların eğlendiği ve “para meselesini” normal zamanlar kadar düşünmediği yerlerde siz de boy gösterebilir, ürünlerinizin tanıtımını ve reklamını yapabilirsiniz.

11. Fenomen Pazarlama

Influencer pazarlama, belli bir kitle üzerinde söz sahibi kişiler aracılığı ile bir ürünün reklamını yaptırmaktır kısaca.

Influencer ya da fenomen dendiğinde aklınıza ünlü kişiler, sporcular, sanatçılar, internette fenomen olmuş kişiler gelebilir.

Örneğin Instagram’da Cezmi Kalorifer diye bir kişi var. 5 milyona yakın takipçisi bulunan bu kişiye ürünlerinizden birinin reklamını yaptırdığınız zaman bir anda potansiyel olarak 5 milyon kişiye erişim sağlayabilirsiniz. Bir anda 5 milyon kişiye başka ne şekilde erişebilirsiniz ki…

Fenomen pazarlama alanında bilinmesi gereken en temel konu ise fenomenin kişiliği ve reklamı yapılacak ürünün özelliği.

Örneğin bir boya şirketiniz var diyelim. Resim ve sanat boyası üretip satıyorsunuz. Bu hususta 500.000 takipçisi olan ve Instagram üzerinde sanat eserleri ve resim üzerine içerikler paylaşan bir fenomendir sizin ulaşmanız gereken kişi. 1 milyon takipçisi olsa bile sözgelimi bir basketbol oyuncusu Instagram üzerinden ürünlerinizin reklamını yapsa bile 500.000 takipçili ressam kadar etkili olmaz. Zira bir ressamın hesabını takip eden insanların resimle, boyayla, sanatla yakından ilişkili olma ihtimali bir basketbol oyuncusunun takipçilerinden çok daha yüksektir.

 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK BENZER İÇERİKLERİMİZ

Gerilla Pazarlama Nedir? Etkili 5 Gerilla Pazarlama Örneği

Ankara Dijital Pazarlama Ajansları: Hizmetleri, Referansları ve Ajans Künyesi

Starbucks’ın Uyguladığı Tuhaf Pazarlama Taktiği

Pazarlama Stratejisi Olarak Emojiler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Korece Öğrenmek İçin 6 Önemli Neden

Kesin Çözüm Veren Cilt Beyazlatma Teknikleri